הרציונל התיאורטי העומד רוב המודלים של חקר הלמידה של המבוגרים הוא הרציונל התפתחותי, קרי הרציונל המבוסס על התיאוריות של פסיכולוגיה ההתפתחותית. זאת כיוון שתיאוריות אלה מספקות הן תשתית תיאורטית יעילה להמשגת התהליך של למידה מבוגרים והן קו מנחה להחלטות יישומיות בשטח, כגון התאמת שיטות הוראה ותכנון הרצף ההולם של הקורסים למאפיינים ולשלבי ההתפתחות של הלומד המבוגר ובניית תוכניות הכשרה למבוגרים בכלל. התיאוריות ההתפתחותיות של מבוגרים מתמקדות לרוב בשלושה היבטים: שינויים פיזיים, התפתחות קוגניטיבית או אינטלקטואלית והתפתחות האישיות במהלך החיים. המודל המפורסם ביותר הוא - המודל האדרגוגיה. עקרונות האנדרגוגיה מספקים תשתית איתנה לתכנון ההתנסויות הלימודיות של המבוגר, אך היישום אינו אוטומטי והוא קשור לגורמים הבאים (פרי, 1997): 1. המאפיינים האישיים הייחודיים של הלומדים (סטודנטים, עולים, גמלאים; השכלה קודמת, רמה אישית, מוטיבציה, הרקע מנטלי ועוד). 2. המאפיינים של נושאי הלימוד (מדעי הרוח, מדעים מדויקים, אחר). 3. המאפיינים של המצב הנתון שבו מתרחשת הלמידה (מוסד אקדמי, מרכז קהילתי, אולפן, קיבוץ, אחר). 4. היעדים והמטרות של הלמידה (תואר, תעודה, תחביב, חינוך בסיסי, לימוד במסגרת פיתוח ארגוני, קידום אישי או מיקצועי, אחר). תיאוריה זו עוזרת להבין את קיום ההבדלים בין קבוצות הלומדים השונות, שבאים לידי ביטוי גם בצרכים שונים. נוסף לכך, הבדלים ברקע אישי, ניסיון וידע קודמים עשויים להשפיע לטובה או לרעה על תהליך למידה של לומד מבוגר וכן להשפיע על שביעות רצונו מלימודים (נא לציין את המקור).
воскресенье, 27 декабря 2009 г.
קצת יותר על המודל האדרגוגיה
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Да, но тут больше говорится, как я понимаю, об образовании более специальном, что тоже прекрасно. Обращается внимание на более взрослых людей, на их особенности.. интересно..
ОтветитьУдалить